Bestefar med alkoholproblem

Hei!
Jeg har en bestefar som sliter med alkoholproblemer uten å innse/innrømme det. Han bor i omsorgsbolig og er dårlig til beins, så vi står for handling av mat/ vasking av klær osv. Problemet kommer i den evige kampen om alkoholen. Han maser og krangler om at vi må kjøpe alkohol for han, og for forholdet skyld kjøper vi en fast dose hver uke. Her han vi gått mange runder med hva som er for mye alkohol, og vi møtes ikke akkurat på midten. Han vil helst ha 2-3 liter med sprit i uken, mens per nå får han 2 stk 35cl flasker i uken.
Det jeg tror er at vi bare forsterker problemet, da han gjerne tømmer disse på kort tid og så sitter han der med abstinensene til neste dose. Når vi tar det opp med han blir han sint, mener vi ikke vet hva vi snakker om, han har ikke noe alkoholproblem og hele regla. Han kan bli ganske ufin når han vil ha tak i mer.
Så hva gjør vi? Vi har gått flere runder med fastlegen hans, hun er ikke mye til hjelp. Finnes det noe medikamenter han kan gå på for å roe abstinensene? Burde vi bare slutte å kjøpe og ta konsekvensene? Jeg er redd han ser det som et stort svik, at vi skal kontrollere livet hans så mye.
Det er jo klart at han er veldig deprimert, men han ønsker ikke mer besøk, vil ikke ut av leiligheten og ser bare på TV. Vi er på besøk minst 2 ganger i uken, og det hadde vært hyggelig å slippe krangelen om alkohol hver gang.

Kvinne, 28 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Dette er en veldig vanskelig problemstilling, og det er mange dilemmaer som dukker opp. Vi kan dessverre ikke si at vi har et fasitsvar til deg. Men vi kan likevel forsøke å dele noen tanker om denne situasjonen.
Vi kan jo begynne med spørsmålet om medikamenter mot alkoholabstinenser. Vi kjenner ikke til noen medikamenter som virker direkte mot abstinens, men det finnes ulike medikamenter som kan lindre ulike typer plager som er typiske for abstinenser. Hva slags medikamenter som evt. er aktuelle vil avhenge litt av hva slags plager han opplever, alvorlighetsgrad, samt hva legen hans anser som den rette veien å gå. Dersom han selv ikke er fornøyd med sin lege, er det mulig å bytte fastlege. Du kan lese om avrusning og behandling av abstinens i denne veilederen fra Helsedirektoratet, se f.eks. kapittel 13 om alkohol (særlig kap. 13.3).
Når det gjelder det andre spørsmålet, om hvorvidt dere skal fortsette å kjøpe alkohol til ham (og i så fall hvor mye), er det mer komplisert. Vi vet ikke om dere har snakket med de ansatte i omsorgsboligen om dette, og hvorvidt de har noen tanker den ene eller andre veien. Uansett vil det jo gjerne være slik at så sant han selv ikke har noe ønske om å kutte ned/ut forbruket, er det vanskelig for dere (eller noen andre) å overbevise ham om noe annet. Du skriver at han ikke ønsker at dere kontrollerer livet hans, men samtidig høres det jo også ut som om han på sett og vis kontrollerer livene deres. Dersom dere ikke egentlig ønsker å kjøpe alkohol til ham, er jo det tross alt en avgjørelse som er opp til dere – ikke ham. Men om dere skulle slutte å kjøpe til ham, er det sannsynlig at han vil krangle om dette når dere er på besøk. Det er vanskelig å se noen vei utenom det, dessverre. Men kanskje finnes det noen andre måter han kan skaffe alkohol på, annet enn via dere? Her har vi ingen konkrete forslag, men om det finnes noen slike alternativer, er det kanskje verdt å forsøke – så slipper i det minste dere å føle at dette ligger i fanget deres, slik det gjør per i dag.
Det er selvsagt veldig vanskelig å være vitne til at noen man er glad i, som ikke kun har et problem med alkohol (uten å ville endre det), men som også er deprimert og tiltaksløs. Det finnes ting han kan gjøre for å få det bedre – om det så skal være samtaleterapi, aktiviteter, medikamenter eller andre ting – men i så fall er han selv ansvarlig for å ta et slikt grep. Og om han ikke vil, er det et valg han selv tar, og som han selv må ta konsekvensene av. Da er det også viktig at du/dere som pårørende blir ivaretatt, og får hjelp og støtte i den rollen dere står i. At dere støtter dere på hverandre er vel og bra, men kanskje vil dere også ha godt av å kontakte et tilbud rettet mot pårørende. For eksempel er dette noe Bergensklinikkene tilbyr, eller dere kan snakke med NKS Veiledningssenter for pårørende.
Som du sikkert har forstått, så finnes det nok ingen enkle løsninger på dette problemet, i hvert fall ikke som vi kan se. Men vi håper at våre betraktninger likevel kunne være til en viss nytte. Dersom du, eller noen andre i familien, ønsker å snakke nærmere om dette, kan dere ta kontakt på telefon eller chat i våre åpningstider.