Amfetamin bedre enn sitt rykte?

Jeg har (lovlig) tatt dextroamfetamin i en lav dose hver dag i mange år som behandling for ADHD.
Jeg sover bedre, føler meg mer normal og lager mindre konflikt rundt meg.
Det har ikke vært noen nevneverdige bivirkninger.
Ritalin gjorde ingen ting for meg, mens dette har gitt meg et nytt liv. Spørsmålet mitt er, hvorfor gir vi ikke dette som første medikament for ADHD i stedet for Ritalin? Og hvorfor får ikke Donald Trump det i frokostblandingen, det tar jo bort all impulsivitet….
At amfetamin «virker motsatt» på dem med ADHD tror jeg er både feil og riktig.
Amfetamin uten stoffet som gir bivirkninger (levoamfetamin), altså ren dextroamfetamin, i en dose på 10 mg, er ikke spesielt skadelig for noen, er min påstand. Det kan antakelig til og med være bra, også for dem uten ADHD. Kanskje det burde vært lovlig, og kommer til å bli det i fremtiden, for vanlige folk.
Jeg synes dere bør slutte å gi amfetamin et dårlig rykte.
Hadde det vært lovlig, hadde folk i mye mindre grad tatt det i så store doser og så farlige blandinger som dem som misbruker det gjør nå. Det var aldri ment å tas slik, det er en ukultur som er kommet på grunn av forbud.

Kvinne, 32 år fra Buskerud
RUStelefonen svarer:
Takk for dine innspill. Det er gledelig å høre at du har god nytte av dine medisiner.
Spørsmålet mitt er, hvorfor gir vi ikke dette som første medikament for ADHD i stedet for Ritalin?
Dette kan ikke vi gi noen godt svar på. Trolig er det vanlig å teste Ritalin først og se om det virker. Det er mange som har god effekt av Ritalin.
Vi har ingen forutsetning for å mene noen om hvorvidt amfetamin blir lov i fremtiden. Det er jo allerede et lovlig legemiddel, men det er lite trolig at amfetamin blir generelt legalisert i nærmeste fremtid.
Jeg synes dere bør slutte å gi amfetamin et dårlig rykte
Slik vi erfarer det, klarer amfetamin dette utmerket godt på egen hånd. Vi svarer bare folk på det de spør om. Husk at de fleste spørsmål vi får om amfetamin handler om gateamfetamin/pulver i mer eller mindre forurensede varianter.