Abort og kokain

Hei! Jeg har hatt to aborter, en missed abortion og en spontanabort nettop. Mannen har brukt kokain begge gangene mens jeg har blitt gravid. Lurte på om kokainen kan ha noe å gjøre med abortene? Hvis han fortsatt har kokain i kroppen under unnfangelsen? Har hørt at det kan bli overført til egget via sæden. Og er det best om han holder seg borte fra det mens vi prøver å bli gravid igjen?
Takk for svar!

Kvinne, 25 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Kokain kan påvirke sexlysten og gi impotens etter forholdsvis kort tid. Vi kjenner ikke til at sædkvaliteten blir dårligere av kokain, men vi kan heller ikke utelukke at den kan bli det. Det virker imidlertid ikke som at dette er deres problem, siden du jo blir gravid.
Det du egentlig spør om er jo om abortene kan ha sammenheng med kokainbruken. Dette er dessverre umulig for oss å si. Vi vil anbefale dere å ta kontakt med legen deres for å få vite mer om dette. Ønsker dere ikke å fortelle at han bruker kokain, kan dere uansett undersøke om det er noen annen forklaring.
Uansett årsak vil det nok være lurt at han slutter å ruse seg dersom dere ønsker dere barn. Kokainbruk kan gi mange psykiske og fysiske bivirkninger, og er lite forenelig med et godt familieliv.