Xanax og cannabis

Hei, for ca en uke siden opplevde jeg en «bad trip» med xanax og hasj. Jeg røyket 2 gram hasj, med 3 personer. Tidligere(1 time før) hadde jeg tatt en halv xanax (2mg). Senere på kvelden følte jeg meg kvalm, forvirret, utmattet og borte . Ca. 1 time etter siste inntak av hasj, besvimte jeg og spydde etterpå. Dette var første gangen jeg tok xanax, men jeg røyker så si hver dag. Et par dager etterpå sjeket jeg blodtrykket mitt, som var unormalt lavt. Før dette skjedde ar blodtrkket mitt normalt. Er dette en overdose? eller en reaksjon på blandingen? vil dette si at jeg ikke tåler xanax?
Mvh skremt ungdom xd

Kvinne, 17 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Dette høres ut som en ganske sterk reaksjon, og det er sannsynlig at dette først og fremst handler om inntaket av Xanax, særlig i kombinasjon med cannabis. Xanax er et ganske sterkt legemiddel, og når du ikke har erfaring med dette fra før av, er det ikke unaturlig at du reagerer kraftig på det. Når det i tillegg var snakk om et (forholdsvis høyt) inntak av cannabis, vil disse to stoffene ofte forsterke hverandres sløvende virkning. Sånn sett er kvalme, forvirring, utmattelse, oppkast og besvimelse helt typiske konsekvenser. Det er nok mer rimelig å beskrive dette som en overdose, enn å si at du ikke tåler Xanax. En overdose trenger jo ikke nødvendigvis bety dødsfall eller andre alvorlige komplikasjoner – det kan også bety at du opplevde ubehagelige bivirkninger som en direkte konsekvens av å ha brukt et eller flere rusmidler, i en større mengde enn hva kroppen din tålte på det aktuelle tidspunktet.
Det er også helt naturlig at blodtrykket ditt synker i ettertid av dette. Grovt sett vil alprazolam (virkestoffet i Xanax og Xanor) sitte i blodet i ca. 1-2 døgn etter inntak, så det er fullt mulig at medisinen fremdeles hadde en viss effekt da du sjekket blodtrykket. Sannsynligvis vil blodtrykket ditt normaliseres i nær fremtid, men for sikkerhets skyld er det greit å følge opp dette med legen.
For øvrig er dette en kombinasjon du bør være forsiktig med i fremtiden.