Vival fra tidligere, 4 år gammel medisin og helsekrav

Hei, har liggende lovlig (fått av lege) vival fra tidligere, 4 år gammel medisin.
Kan jeg bruke denne nå ift og fylle helsekrav dersom jeg tar inntil 10 mg pr – døgn og evt. også i tillegg
venter f. eks 8 t før bilkjøring? Evt. vente lengre?
Det er ikke gitt tidsbegrensing på dette. På Esken står det 1-2 tab. ved behov.
Dersom jeg gjør dette og dere mener dette er feil ift bilkjøring samme døgn; hvor lenge må jeg da vente med å kjøre før jeg kjører lovlig?
Er en spyttest i trafikkontroll identisk med blodprøve ( men der blodprøve gjelder ift evt. inndragning av førerkort). (Og da ikke urinprøve – som brukes ved oppfølging og sjekk ved rusproblem )
Vil presisere at jeg bruker inntil 10 mg….

Kvinne, 47 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Kan jeg bruke denne nå ift og fylle helsekrav dersom jeg tar inntil 10 mg pr – døgn?
Dersom du skal bruke dette og fortsatt kjøre lovlig/fylle helsekrav, må det avklares med legen som skriver/skrev dem ut. Du skal være stabil på et legemiddel for å fylle helsekravene (dvs. bruke det over 7 dager sammenhengende og i tråd med legens anbefaling).
…. og evt. også i tillegg venter f. eks 8 t før bilkjøring? Evt. vente lengre? / Hvor lenge må jeg da vente med å kjøre før jeg kjører lovlig?
Dersom du ikke snakker/avklarer med lege kan du dømmes for ruspåvirket kjøring. Diazepam (Vival) kan påvises inntil 160 timer etter inntak av 10 mg.
Det er en implisitt tidsbegrensning i og med at det skal tas så lenge behovet er tilstede. Det er ditt ansvar å påse at du er skikket til å kjøre og selv sørge for at medisinbruken er avklart med legen.
Er en spyttest i trafikkontroll identisk med blodprøve?
Nei. Spyttprøve påviser et stoff innenfor en gitt stoffgruppe (feks benzo), men ikke mengde og type. Blodprøver påviser mengde og spesifikk type stoff (feks. diazepam). Påvises et stoff (i en gruppe) på spyttprøve, vil det vanligvis bli fulgt opp med en spesifisert blodprøve.
Dette er forskriften legene bruker når det gjelder helsekrav og legemidler. Les den og du vet hva legen forholder seg til.