Visum USA – tidligere dømt for narkotika

Hei. Jeg skal reise på en messe i Las Vegas Mars 2020. Jeg ønsker og ta med min kjæreste, men hun er tidligere dømt for narkotika. Er det da noen sjanse for og få innreise….?

Mann, 44 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Ja, det er mulig. Men som tidligere straffedømt, vil hun ikke kunne reise på Visa-waiver-programmet (VWP). Dvs., hun må søke visum.
Her er et sitat fra https://www.ustraveldocs.com:
«Noen reisende vil kanskje ikke være godkjent for visumfri innreise til USA under VWP. Dette innbefatter personer som har vært arresterte, selv om arrestasjonen ikke ble skrevet på rullebladet, personer som har vært registrert i strafferegisteret (selv om de har fått benådning, amnesti, eller annen straffereduksjon) […]. Slike reisende må søke om visum. Hvis de forsøker å reise uten visum, kan de bli nektet innreise til USA.»
Les mer om hvordan dere bør gå frem for å skaffe henne visum på denne siden og her finner dere info om hvordan å sette opp en timeavtale.