Slutte med opioider

Hei.
Hvilken hjelp kan jeg få med å slutte med opioider? Har gått på disse i 6 år nå og føler at jeg bør slutte nå og evt få andre smertestillende. Fins det medikamenter som kan lette abstinensproblemer? Blir også veldig deprimert når jeg slutter. Har prøvd å slutte mange ganger, men abstinensene og smerte/kvalmeproblematikk blir uutholdelig.

Mann, 52 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Dersom du har utviklet et avhengighetsproblem etter smertebehandling eller annen medikamentell bruk av opioider, og ønsker å slutte, bør du snakke med den legen eller sykehuset/institusjonen du har fått legemiddelet av. Slik at du kan få hjelp til en nedtrappingsplan. Trapper du rolig ned vil dette minske abstinensplagene. Du kan også spørre fastlegen om alternative medikamenter som kan lette litt på abstinensplagene dine.
Det er mange muligheter og flere ulike tilbud dersom du trenger hjelp til å slutte. Du finner oversikt over hjelpetiltak som har avtaler med det offentlige helsevesenet på sidene til HelseNorge.