Tramadol og bilkjøring

Hei
Har tidvis svært vondt i et kne pga jobb. (Og lite å gjøre Med der, da må jeg slutte som elektriker. Får 50 mg tramadol av legen – der jeg ved behov kan ta 1-2 kapsler, men må vente da 8 t før kjøring. Jeg er redd for jobben min om man blir stoppet og det er rester i blodet fra denne medisinen.
Er dette ok ift bilkjøring?
Mvh

Mann, 31 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det er fint at du har snakket med legen din om kjøring av bil i forbindelse med bruk av Tramadol. Det er foreskrivende lege som har ansvar for å informere og vurder om trygt og riktig bruk. Tramadol regnes i gruppen opioder og for førerkort i førerkortgruppe 1 står det som følger om Opioider ved kronisk (langvarig) smertebehandling (helsekrav til førerkort):
Helsekrav oppfylt dersom
• det er klar medisinsk indikasjon
• det er minst en uke etter siste doseøkning
• det brukes en maksimal døgndose som tilsvarer inntil 300 mg orale morfinekvivalenter
• legemidlene er langtidsvirkende, og
• det har gått 8 timer etter inntak av ekstra dose korttidsvirkende opioid
Slik vi forstår det faller ditt bruk innenfor helsekravene til førerkort, men er du usikker bør du snakke med legen din om det.