Svigerfars alkoholmisbruk

Hei!
Jeg har vært sammen med en veldig snill og fantastisk mann en stund nå, han har flere søsken og skilte foreldre.
De har en far som misbruker alkohol. Han drikker hver eneste helg og skaper ekstremt mye uro i familien.
Hver gang hans far drikker, så låser alle seg inne på sine egne rom og blir der til han er edru igjen.
Jeg synes dette er så forferdelig og trist at jeg vil hjelpe denne familien før den virkelig går i tusen knas.
Alle søsknene synes det er på tide at han får hjelp, men vi alle er usikre på hvordan vi skal gå frem og eventuelt hvordan vi skal snakke med han.
Alkoholmisbruket har vart siden før alle barna ble født, og eldstemann, som er min kjæreste, er i midten av 20 årene.
Hva skal vi gjøre??

Kvinne, 23 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det å leve sammen med en som drikker er ikke lett. Ofte bruker familien masse energi og tid på å prøve å overbevise vedkommende om å slutte å drikke (eller å innse at han har et problem). I de fleste tilfeller blir det ikke bedre av å konfrontere personen eller prøve å trygle og be. Særlig dersom problemet er stort og har pågått i mange år. Det er ofte bedre å begynne med resten av familien. Dere kan sette dere sammen og snakke ut om hvordan situasjonen er for dere andre. Dette kan dere få hjelp til, f.eks. gjennom Veiledningssenteret for pårørende eller på et Familievernkontor. Begynn på et slikt sted ved å kartlegge problemet og finne ut hvordan dere alle opplever det, hvordan dere skal forholde dere til det osv. Ta kontakt sammen med kjæresten din og eventuelle andre i familien som har behov for det.
Her er lenker til forskjellige steder
https://veiledningssenter.no/
https://piosenteret.no/
https://www.bufdir.no/Familie/Finn_familievernkontor/