Søvnproblemer

Hei. Jeg har hatt store problemer med søvn den siste måneden. Det er litt over en måned siden jeg sluttet med medikamentet quetiapin sandoz, da jeg brukte det som sovemiddel. Nå får jeg så og si ikke sove i det hele tatt. Kan det være at jeg er avhengig av quetiapin, som kan være grunnen til at jeg ikke sover lenger? Er quetiapin vanedannende? Skal sies at jeg brukte maksdose på 50 mg før jeg la meg, i 2-3 mnd.

Mann, 22 år fra Møre og Romsdal
RUStelefonen svarer:
Ja, Quetiapin anses i hvert fall som å ha et visst potensiale for avhengighet, om enn i mindre grad enn enkelte andre legemidler. Det vil si, dette er et legemiddel som potensielt vil kunne gi abstinensplager dersom man slutter for brått. Det er veldig vanlig å oppleve problemer med søvnen når du slutter å bruke sovemedisiner, så det er naturlig å anta at det er en sammenheng der. Men vi kan selvsagt heller ikke utelukke at søvnproblemene dine kan skyldes andre ting også. Dersom du har søvnproblemer (eller spørsmål tilknyttet din medisinbruk generelt), anbefaler vi at du tar opp dette med legen din.