Sobril vs Vival

Bruker Vival mot flyskrekk. Jeg blir ganske trøtt av den. Flyr gjerne i forbindelse med jobb. Jeg har diskutert med legen min dette frem og tilbake og har nå blitt enig om å forsøke Sobril. Alt etter vær og litt årstid tar jeg fra 0 til 20 mg Vival pr. tur. Jeg er over 100kg og har ingen rusproblemer av noe slag. Er det noe fornuftig å si om hvordan jeg skal bruke Sobril, slik at det virker omtrent på samme måte som med angitt mengde Vival? Det jeg vet er at jeg må ta disse tablettene ca. 1 time før flyreisen starter. Med Vival holder det å ta dem ved gaten. Takk for svar.

Mann, 51 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Det siste først: Virkningen av Sobril inntreffer noe langsommere enn av Vival, så det er sikkert greit å ta dem minst en time før avreise. I følge Felleskatalogen har Sobril full virkning etter 2-4 timer.
Det er godt mulig du blir mindre trøtt av Sobril enn Vival, mange opplever i hvert fall det.
Dosering: I følge denne oversikten fra Folkehelseinstituttet (side 20) er forholdet mellom diazepam (Vival) og oxazepam (Sobril) omtrent 10:20-30, dvs. 10 mg Vival tilsvarer 20-30 mg Sobril.