Sobril, Tramadol og bilkjøring

Ønsker svar på bilkjøring og sporadisk bruk av kombinasjon (!) med tramadol og sobril.
Alle andre forutsetninger ok.
Slik:
Solbril ved behov 15 mg (halvert fra 30 mg) (oftest om kveld) og tramadol 50 mg kapsler. Sobril er jeg så godt som sikker på er ok. Men hva med tramadol da (8 t før kjøring som forøvrig ikke gjelder sobril) ift den engangsdosen man da kan ta ift sum mg? Er det mulig med mer enn en kapsel? Tror 2 går…? Jfr FK om 1-2 kapsler.. (men ikke mer!)

Kvinne, 27 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Bruker du Sobril sporadisk, skal du ikke kjøre bil så lenge virketiden av legemiddelet varer. Hvilken virketid som gjelder, er noe legen din skal informere deg om. Det er kun ved regelmessig bruk (inntil 30 mg per døgn) at Sobril ikke har karantenetid.
Når det gjelder Tramadol kommer reglene an på om du bruker depottabletter(langtidsvirkende) eller ikke.
Ved sporadisk inntak av en enkeltdose kortidsvirkende opiat/opioid er helsekravet bare oppfylt dersom enkeltdosen er anbefalt av lege og legemiddelet inntas minimum 8 timer før kjøring. Bruker du langtidsvirkende depottabletter må du vente minimum 16 timer etter inntak før du kan kjøre.
Ved samtidig bruk av to legemidler som kan påvirke kjøreevnen må helsekravet vurderes i henhold til § 35 og § 37.
Er du usikker på hva som gjelder for deg må du ta kontakt med legen din.