Sobril + Ritalin

Hva er konsekvensene av å ta 30mg ritalin etterfulgt av 10mg sobril? Vil disse skape noe farlige bivirkninger? ( Jeg har ADHD, og resept på ritalin, men ikke resept på sobril)

Mann, 19 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Den mengden du henviser til vil ikke gi noen farlige bivirkninger eller alvorlig helseskade. Men, det kan være at Sobril tar bort noe av virkningen av Ritalinen.
Før du velger å ta Sobril er det uansett lurt om du tenker over hvorfor du vil gjøre det.  Er det for eksempel slik at du sliter med uro eller synes du ikke får god nok effekt av Ritalin, bør du snakke med legen om det. Legen kan endre dose eller foreskrive andre medisiner hvis det er nødvendig. Vær oppmerksom på at Sobril kan føre til sterk avhengighet som kan være svært vanskelig å komme seg ut av.