Sobril og Nobligan, kjøre bil?

Hei!
Jeg går fast på Sobril 15 mg kveld.
Jeg må nå en stund også ved behov bruke 1 -2 stk 50 mg kapsel nobligan. Hvordan blir det ift bil? Litt forvirret. Ser det er mye spørsmål om dette her.
Eller må jeg over på fast 3×50 mg, slik at det blir en jamn konsentrasjon (langtidsvirkende)…..?
Uff, forvirret og kanskje også noe vel strengt!

Mann, 55 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Vi er ikke medisinsk helsepersonell og kan kun gi det svar på hva retningslinjene for bruk er. Vi anbefaler deg å ta kontakt med legen din som kjenner deg og din helsetilstand. Legen er den som er ansvarlig for å gi deg råd om trygt og sikkert bruk.
Nobligan og Sobril er begge sedative legemidler og det skal utvises forsiktighet ved bruk av disse samtidig. I helsekravene til førerkort kan det brukes en maksimal døgndose som tilsvarer inntil 300 mg orale morfinekvivalenter av Nobligan. Sobril har virkestoffet oksazepam og det kan brukes inntil 30 mg/døgn. Men, bruker du både Nobligan og Sobril samtidig  (opplistet i helsekravene i § 36 nr. 4 til 7), reduseres angitt døgndose for begge legemidler med 50 %.
Teoretisk sett kan du altså bruke inntil 150 mg Nobligan og 15 mg Sobril hvert døgn når du bruker begge deler. Det er krav om stabilt bruk av Nobligan, men ved sporadisk bruk eller doseøkning skal du vente 8 timer før du kjører bil.