Servicetekniker – høy PEth etter 3 måneder avhold?

Jeg fikk påvist Borrelia (etter flåttbitt) det ble 3 uker på Haukeland Sykehus med intrevenøs Antibiotika hver dag. Etter behandlingen viste blodprøven ingen borrelia. Men overlegen sa at det ikke var sikkert jeg ble helt frisk for det.
Det var nok riktig da kreftene gikk opp og ned i over 2 år etter behandling.
Fikk pusteproblemer og måtte innlegges i en uke med påfølgende prøver.
Det ble mye hjemmesitting og var dritlei. Før Jul virket det som jeg ble bedre, men det ble mye vin siste året og legen tok fra meg sertifikatet. dette gjorde ikke saken bedre, men 7. februar skrudde jeg korken på flasken og ba om PEth prøver fremover(leste om det på nett). Legen sa en prøve i måneden noe jeg gjorde. Var i konsultasjon 02.05 2019 og legen sa det var «moderat» men fremdeles for høyt! Etter totalt avhold i 3 mnd?? Kan dette være mulig? Ønsker å komme meg i arbeid, men må jo ha sertifikat da jeg har hele hordaland som kunder!
Meget frustrert no

Mann, 60 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at dette er frustrerende. Ifølge de tallene vi sitter på vil PEth-prøver kun speile alkoholforbruket de siste 2-4 ukene (kilde: St. Olavs Hospital), så det er rart at du fremdeles har høye verdier etter tre måneder med avhold. Men, dersom du hadde et svært høyt forbruk før du sluttet, kan det nok ta litt tid før dine PEth-verdier synker til et normalt nivå. Hvor lang tid det er snakk om er vanskelig for oss å si presist, men du har i hvert fall all grunn til å forvente at verdiene vil fortsette å synke i tiden fremover. Dette vil i så fall gjenspeile seg i prøveresultatene, så du må simpelthen bare holde ut litt til, og håpe på at du snart er i mål. Vi ønsker deg uansett god bedring, og håper at du snart er tilbake i jobb igjen.