Samboer bruker hasj/marihuana

Hei, min samboer som jeg har tre barn med røyker hasj/marihuana. Jeg vet ikke hvor ofte han bruker det, men jeg har funnet det flere ganger. De to første gangene jeg fant det sa han at det ikke var hans, da var jeg så naiv at jeg trodde på han, men de siste gangene jeg fant det så har han innrømt at det er hans. To av gangene fant jeg det i bilen så lurer jeg på hva som skjer om jeg blir stoppet av politet og de finner det i bilen, blir jeg straffet når jeg ikke vet at det er der? Og hva om jeg har med meg barna? Jeg har nå helt angst hver gang jeg skal kjøre bilen etter han, begynner å lete i bilen før jeg kjører. Han har lovet meg å slutte med det, men jeg stoler ikke helt på han nå. Virker som han ikke ser på det som noe problem at han har ansvar for barn. Jeg har nulltoleranse for dette. Og har bestemt meg for at hvis jeg finner noe som helst igjen så går jeg ifra han. Syns dere jeg overreagere? For i følge han så gjør jeg det. Og hva er forskjellen på hasj og marihuana? Er den ene mindre farlig enn den andre?

Kvinne, 30 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Vi skjønner at du blir frustrert av dette. Det er viktig at du setter grenser for din egen del og passer på at det ikke skjer noe med deg eller barna. Vi har svart på dine konkrete spørsmål under.
Jeg har nulltoleranse for dette. Og har bestemt meg for at hvis jeg finner noe som helst igjen så går jeg ifra han. Syns dere jeg overreagere?
Folk er veldig forskjellige og lever i ulike situasjoner. Det som kan være greit for noen, er langt utenfor grensen for andre. Det viktige her er hva du mener om saken og, på den annen side, omsorgen for barna. Dersom han utsetter både deg og barna for risiko ved sin cannabisbruk, er det ikke urimelig av deg å sette en grense for det. Dersom du har nulltoleranse, er det viktig å stå ved det. Men samtidig er det viktig å ikke lage et ultimatum du ikke klarer å gjennomføre. Dersom du sier «jeg går fra deg om jeg finner noe som helst», kan det hende dette blir vanskelig å gjennomføre om situasjonen faktisk oppstår. Det aller beste hadde vært å lage an avtale med ham som dere begge kan leve med. Det er viktig at han også kan si noe om hva han tenker og trenger.
Hva skjer om jeg blir stoppet av politiet og de finner det i bilen?
Dersom du er alene i bilen (han ikke er der) vil politiet ta utgangspunkt i at det er du som er i besittelse av stoffet. Du kan da si at du ikke visste noe om dette, men akkurat den setningen har nok politiet hørt før. Hvis du skal unngå å bli dømt/bøtelagt for det, vil han som eier det måtte kontakte politiet og si at det er hans. Gjør han ikke det, vil nok du få straffen.
Hva om jeg har med meg barna?
Dette kommer veldig an på. I verste fall vil politiet sende en bekymringsmelding til barnevernet. Dersom du får overbevist dem om at du er uskyldig, vil det ev. være den som eier stoffet som får både boten og bekymringsmeldingen på seg.
Hva er forskjellen på hasj og marihuana? Er den ene mindre farlig enn den andre?
• Hasj (brunt) er plantens kvae som presses sammen med plantedeler. Hasj kan både spises og røykes. Ved spising kommer effekten senere og varer lengre. Hasj distribueres vanligvis i form av tykke, brune/sorte plater, som igjen deles opp i mindre klumper/brukerdoser. Disse klumpene smuldres igjen opp, og blandes vanligvis med tobakk før røyking. THC-innhold i hasj ligger gjerne på ca 10%, men beslag i senere tid har vist at enkelte partier kan ha så mye som 30%.
• Marihuana (grønt, weed, gress) er tørkede (hovedsakelig grønne) blader, stilker, frø og toppskudd fra hunnplanten som vanligvis males og røykes. Marihuana røykes noen ganger rent, men ofte også utblandet med tobakk. THC-innholdet i marihuana ligger som regel mellom 11-25% avhengig av hvilken del av planten som er brukt.
Hvilken av dem som er farligst, kommer først og fremst an på hvor mye virkestoff de inneholder. I utgangspunktet er de nok mer eller mindre like hva gjelder mulige virkninger og bivirkninger.