Rusoppgave

Hei! Jeg er en jente på 14 år. Jeg går i 8 klasse og vi har fått delt ut en fremkjøring oppg som vi skulle velge eget tema i. Jeg valgte temaet rus fordi jeg syntes det er et spennende tema og viktig og snakke om. Jeg syntes det er veldig vanskelig og finne god info om dette og lurte på om dere kunne gi meg litt fakta om rus. Kanskje dere har noen tips til hva det viktigste jeg burde ha med i oppgaven er? Kanskje en god måte og formidle hvorfor folk ikke burde gjøre det / hvorfor folk gjør det? Håper på svar så jeg kan få en fin oppg som kan gi menig for en person senere i livet.(angående rus)Håper på raskt svar.

Kvinne, 14 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Det er lurt å skrive noe om de mest brukte rusmidlene. Det mest brukte rusmiddelet (i verden) er alkohol. Du kan jo skrive noe om det. I tillegg kan du f.eks. skrive om cannabis (hasj og marihuana), om amfetamin og om MDMA/ecstasy. Dette er de mest brukte illegale stoffene i Norge. Du kan også skrive om misbruk av medikamenter – som er blitt mer vanlig også blant unge. De mest misbrukte medikamentene heter benzodiazepiner.
Du kan også skrive litt om hvorfor noen ungdommer prøver  rusmidler og andre ikke.
Hvorfor prøver noen rusmidler?
> Det virker spennende eller morsomt.
> De er nysgjerrige på hvordan det er.
> De andre gjør det, og de ønsker å være del av et sosialt fellesskap.
> De har lyst på rusopplevelser.
> De har problemer med skole/familie og presset fra samfunnet.
> De ønsker å rømme fra virkeligheten og ”aldri” bli voksne.
> Det bare skjer som del av ungdomstiden.
Grunner for ikke å prøve rusmidler:
Foreldrene har lært dem betydningen av å ta egne valg og se konsekvenser av valgene de tar.
* De har rett og slett bestemt seg for å aldri prøve rusmidler.
* De har snakket med foreldrene sine om hvorfor folk ruser seg, hvorfor det er vanskelig å slutte, at det kan være veldig farlig, at det er ulovlig og at det å bruke narkotika kan få store konsekvenser for livet videre.
* De har fått klare regler hjemmefra, for eksempel om innetider eller hentetider. Dette skjermer dem for vanskelige valgsituasjoner og gir dem «unnskyldninger» til å si nei.
* De har lært seg argumenter for å si nei, for eksempel: «Ikke sikkert jeg takler dette – man vet aldri hvordan man reagerer,» «Jeg er solidarisk, det er ikke sikkert vennene mine takler dette, selv om jeg gjør det.»
* De kjenner til noen som har fått alvorlige psykiske plager etter bruk av rusmidler.
Her er et innlegg du kan se på som handler om utvikling av rusmisbruk.