Rusmidler – hvordan blir hjernen påvirket?

Hello, jeg ønsker å få vite litt om hvordan hjerne blir påvirekt av rusmidler som alkohol,snus,røyk, narkotika også videre. Også hvordan dette vil påvirk valgene du tar under påvirkelse av dette. Ps jeg kommer til å bruke informasjon jeg får i en naturfag oppgave. Jeg håper at jeg kan få svar.

Kvinne, 15 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Dette høres ut som en interessant problemstilling. Samtidig er det også viktig at du er klar over at dette er en veldig omfattende problemstilling. Her er det tross alt snakk om flere ganske ulike stoffer, som påvirker hjernen på ulike måter. I tillegg er det jo også sånn at folk er forskjellige, de har forskjellige personligheter, de befinner seg i forskjellige livssituasjoner, og de kan reagere ulikt på ett og samme stoff. Og i tillegg til det igjen, finnes det mange ulike måter å bruke disse stoffene på – f.eks. ofte, sjeldent, i perioder, sjeldent men mye om gangen, ofte men lite om gangen, én eller flere stoffer om gangen, og så videre. Dette betyr at det finnes mange ulike svar på ditt spørsmål, og ingen absolutte fasitsvar.
Vi kan likevel forsøke å si litt generelt om dette. Først og fremst må vi opplyse om at snus/røyk dessverre er utenfor vårt fagområde – der vil vi heller tipse om Helsenorges sider om tobakk, og at du kan sende inn spørsmål om snus/røyk til Ung.no.
Når det gjelder alkohol, vil de aller fleste som drikker alkohol oppleve at vurderingsevnen og selvkontrollen blir dårligere. Jo mer påvirket man er, desto mer reduseres disse tingene. Dette innebærer at mange gjør eller sier ting de ikke ellers ville ha gjort, og noen ganger angrer man i ettertid på det man har gjort eller sagt i alkoholrus. I tillegg er det også sånn at alkoholrus reduserer f.eks. balansen, koordinasjonen og reflekser, som øker risikoen for å havne i ulykker og lignende. Du kan lese mer på våre faktasider om alkohol.
Når det gjelder narkotika, er det litt mer utviklet. Ordet «narkotika» sikter jo ikke til ett enkelt stoff, men til mange, mange ulike stoffer. Felles for disse er at alle virker på hjernen på en eller annen måte – men konkret hvordan de virker på hjernen, er veldig forskjellig fra stoff til stoff. Det beste du kan gjøre blir derfor kanskje å velge deg ut ett eller noen få narkotiske stoffer, og fokuserer på typiske virkninger og bivirkninger av dette stoffet (eller de stoffene). Du finner mye informasjon på våre faktasider om rusmidler.