Rus og prøver

Hei.
Vel kort sagt så har jeg røyket hasj noen år, men for ca et halv år siden begynte jeg å røyke hasj hver dag. Havna på feil spir og foreldrene mine kontaktet barnevernet og alt. Det gikk fint sånn egentlig, har slutta å røyke hasj og de tester meg en gang i blant. Det dumme som skjedde etter at jeg slutte å røyke for noen måneder siden er at jeg gikk av skaftet helt, jeg begynte å prøve ut andre ting. Kun på fest da, men det har blitt så innmari mye at jeg er riktig talt bekymret. Sier alltid hver gang at dette er siste ganga jeg ruser meg i fylla. Men jeg går på samme smell hver gang.
Problemet da er at for snart tre måneder siden sa moren min at om tre måneder skal jeg ta en test hos legen min som viser hva jeg har brukt de siste tre månedene. Og ja ikke hasj, men så sykt mye verre ting.
Er bare redd for at alt slår ut på testen jeg skal ta rett før sommerferien.. vet at etter at man har prøvd noe (ikke hasj) en gang så går det ut av kroppen etter Max en uke. Men siden jeg så og si har ruset meg nesten hver helg (kun helg) så er jeg redd for at det er i kroppen min mye lengre.
Er snakk om ecstacy nesten hver helg (hadde pause på en måned ca) og kokain en del ganger på fest pluss en gang med amfetamin.
Hvis jeg er helt clean nå frem til jeg skal ta testen (ca en måned til), tror du alt er ute av kroppen?
Tusen takk på forhånd!!

Kvinne, 17 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Stoffene du nevner – Ecstasy/MDMA, kokain og amfetamin – har ganske kort påvisningstid i urin, selv ved hyppig bruk. Ingen av disse stoffene kan påvises særlig lengre enn noen dager, på det meste i overkant av en uke. Cannabis – som du også snakker om – skiller seg fra disse, i den forstand at hyppig bruk kan påvises med urinprøver i lang tid etterpå. Men det er altså ikke typisk for Ecstasy/MDMA, kokain og amfetamin. Sånn sett er det en stor sjanse for at du tester negativt på disse stoffene, dersom du skal ta prøve om en måned. Da er det selvsagt en forutsetning at du ikke bruker noe mer i mellomtiden.
Men – når du sier at du skal ta en test som viser hva du har brukt de siste tre månedene – kan det tenkes at det dreier seg om en hårprøve? Når man tar en hårprøve tar man vanligvis 3 cm av håret (fra hodebunnen), hvor hver cm grovt sett vil tilsvare én måned. Dersom du skal ta en hårprøve, er det mye større sjanse for at rusbruken din vil spores. Men, hårprøver er ganske uvanlig sammenlignet med urin- og blodprøver, og brukes hovedsakelig i forbindelse med straffesaker.