Ritalin for å prestere bedre

Hei! Jeg har snart eksamen og har vurdert ritalin for å prestere bedre. Jeg har både en eksamen på tirsdag, en på torsdag og en på fredag. Men har hørt at man blir svært trøtt dagene etter, og da lurer jeg på; Kan jeg bare ta det før den siste eksamen? Eller er det mulig å unngå å bli så trøtt dagene etter?

Kvinne, 19 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Hvor trøtt du blir dagen etterpå, kommer an på hvor mye du sover etter eksamen. Hvor mye du sover etter eksamen kommer (blant annet) an på hvor mye Ritalin du har tatt. Jo mindre du tar, jo bedre sover du etterpå.
Hvor mye bedre du presterer av Ritalin er vanskelig å si. Det kan hende du blir noe mer fokusert og konsentrert, men det er ingen garanti. Det er ikke umulig å bli mer stresset og urolig og dermed prestere dårligere heller enn bedre. Dette er noe man nok bør teste ut før selve eksamensdagen.
Hvis du er usikker på om du vil ha nytte av det, er det kanskje ikke en veldig god idé. Hvis du er redd for å sove dårlig kan det sikkert være lurt å ev. bare ta det før den siste eksamen, dersom du i det hele tatt skal ta Ritalin.