Overdoser – min venninne har selvmordstanker

Hei, jeg er en jente på 16. Min bestevenninne sliter veldig og har stor selvmordstanker. Hun nekter å snakke med noen og har kun åpnet seg litt for meg. Hun har mange ganger drevet med selvskading og tenker på overdose med ulike tabletter de har hjemme. For en liten stund siden når jeg var hos hun fant jeg en eske u der senga hvor hun hadde samlet på mange ulike tabletter, blant annet Paracet 500 mg, paralgin forte, Ibux 600mg og noen andre type tabletter jeg ikke har hørt om, jeg fant også i tillegg til dette sprit. Jeg prøvde å snakke med hun men hun ville ikke høre på meg. Spørsmålet mitt er egentlig om man kan ta så stor overdose på disse tablettene at man har risiko for å dø? Hva skjer om hun tar disse tablettene og eventuelt ikke dør?

Kvinne, 16 år fra Telemark
RUStelefonen svarer:
Risiko for å dø av en høy mengde smertestillende tabletter alene eller i kombinasjon med alkohol er absolutt til stede. Men, det er ikke godt å si om hun kan dø hvis hun tar de tablettene hun har spart opp. Konsekvensene av å ta alle disse tablettene avhenger av mange ulike forhold, og ikke bare mengde. Noe av det som kan skje under overdose som ikke gir fatalt (dødelig) utfall kan være alvorlig leverskade, og koma kan oppstå med påfølgende fare for hjerneskade etc. Så selv om disse medikamentene ikke er reseptbelagte, kan det medføre stor skade å ta for høye doser.
Du er sikkert bekymret for din bestevenninne, og selv om hun ikke vil snakke med noen om det, kan du gjøre det. Snakk med dine foreldre, en annen voksen du stoler på, kontakt helsestasjon for ungdom, Kirkens SOS eller andre, og del din bekymring. Det å være nært på en person med selvmordstanker kan være tungt og vanskelig, og men det hjelper å dele det med noen. Mange føler også på ansvar for og redde den andres liv. Snakker du med en voksen vil denne også kunne vurdere tiltak for og hjelpe henne. Mange sliter med selvmordstanker i perioder av livet, men det finnes god hjelp og få.