Neurontin og bilkjøring

Heisann
Har fått neurontin 300mg av legen min
Lurte på om jeg kan kjøre bil og om jeg blir stoppet i kontroll og må blåse,vil det da slå ut?

Mann, 58 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Neurontin er et av de legemidlene som ikke har en fastsatt grense for hvor mye du kan ta og fremdeles kjøre bil. Derfor gjelder hovedbestemmelsen: «Helsekrav er ikke oppfylt dersom alkohol, rusmidler eller legemidler brukes i et omfang og på en måte som fører til helsesvekkelse med økt trafikksikkerhetsrisiko, jf. § 35.» Reglene finner du i Førerkortveilederen.
Neurontin kan føre til svimmelhet og tretthet. Du bør ikke kjøre bil, bruke maskiner eller utføre andre risikofylte aktiviteter dersom du opplever å ha noen av disse bivirkningene. Det er altså deg selv og legen din som må følge med på hvordan du faktisk reagerer på denne medisinen.
Neurontin vil ikke slå ut på en vanlig rustest, men kan påvises i andre prøver dersom det letes spesifikt etter det.