Nedtrapping/seponering OxyNorm og OxyContin

Hei! Har i fire år slitt med mitt høyre kne og ble nettopp operert for 3dje gang (helprotese). I hele denne perioden har jeg tatt både OxyNorm og OxyContin. Er nå oppe i 4 stk OxyNorm 10mg og 2 stk OxyContin 30mg om dagen. I følge min fastlege virker det som jeg bare kan slutte mer eller mindre på dagen, nå som smertene mer eller mindre er borte. Så mitt spørsmål er om dere kunne si hvorvidt det finnes en slags norm for nedtrapping? Hilsen NN (anonymisert)

Mann, 60 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Forbehold: Vi er ikke helsepersonell. Våre tips vedrørende medikamenter og seponering er ikke å regne som helsefaglige råd. De er basert på generell erfaring og kompetanse på rusgivende og avhengighetsskapende legemidler.
Slik vi oppfatter deg, har du brukt OxyNorm og OxyContin (oksykodon) regelmessig i fire år, og dosene har økt de senere tid. Dersom du slutter på dagen, tilsier all erfaring at du vil få temmelig sterke abstinenser. Det er ikke umulig å bråslutte. Men det vil være unødig smertefulle abstinenser. Det vil være anbefalt å trappe ned dosen før du slutter. Hvordan du skal gjøre dette i praksis, er det lurt å planlegge sammen med helsepersonell som kan det. Dersom legen din mener det bare er å slutte, kan det tyde på at h*n ikke har veldig mye erfaring med nedtrapping. Det aller beste kunne være å be legen din rådføre seg med en avdeling på sykehuset som kan nedtrapping (avrusing) eller i det minste bør legen se på en tabell for nedtrapping av opioider.