Nedtrapping av Subutex

Hei. Jeg sluttet av egen fri vilje i LAR ifjor, de lovet meg 6 mnd nedtrapping, men fikk bare 5 uker. Nå har jeg vært hos 3 fastleger siden ifjor, der jeg bad om nedtrapping videre, jeg har klart å trappe meg selv ned, og er nede på 2 mg (må kjøpe illegalt), men klarer ikke siste bit alene. Ønsker ikke innleggelse. Den siste legen gav meg Sobril 15 mg 1 gang til dagen, og Imovane 5 mg mot min Insomnia. Jeg har også diagnosen Bipolar 1 og PTSD. Han mente sobril og imovane ville ta abstinensene… for meg er dette er vits. Som mangeårig rusavhengig er disse medisinene absolutt ikke noe som tar abstinenser. Jeg fikk også en resept på Imodium. Tidligere gikk jeg 7 år på Metadon, og klarte nedtrapping på ett år. Føles som jeg aldri blir kvitt denne avhengigheten. Jeg er utslitt, nedkjørt og sliten. Gir snart opp. Hva slags vitaminer bør jeg kjøpe inn? Jeg vet om Magnesium mot maur og kramper i bena. Er det andre remedier som kan hjelpe? Eller må jeg bare legge meg inn på et A-senter? Dette er siste utvei for meg, gjort det flere ganger før, men alltid sprukket eller stukket av rehabiliteringene. Har en lang rushistorikk. Ble misbrukt som barn og ungdom, mye bagasje. Takk for at dere finnes! Jeg vurderer også å gå til samtaleterapi hos de lokale byprestene, for jeg er i et forhold også, som er litt vanskelig til tider. Har to barn, to gutter på 16 og 12 år.
Mvh N.C.

Kvinne, 43 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Hvilke vitaminer du skal kjøpe, kan vi ikke gi deg så veldig mye råd om. Det er neppe vitaminene som vil avgjøre om du kommer deg gjennom abstinenser eller ikke. Benzo og liknende medikamenter vil hjelpe deg til en viss grad, men de tar ikke abstinensene. Imodium kan hjelpe, de binder seg også til opioidreseptorer i hjernen og hjelper mot ev diare. De bør du nok vente med å ta til du har gått helt av buprenorfin.
Du sier at du ikke vil legge deg inn, men ikke hvorfor. Dette ville være mye enklere for deg hvis du la deg inn.Vi vet at mange trapper seg ned fra buprenorfin selv etter mange år på opioider.
Du med din historikk og mangeårige erfaring med rus kan mer enn de fleste om denne problematikken. Det er dermed noe begrenset hva vi kan bidra med. Vi kan gi noen generelle tips basert på erfaring med liknende situasjoner som den du befinner deg i.
Finn noen å snakke med, det er viktig. Enten du legger deg inn eller ikke, så trenger du en støtte underveis. Det er ikke så viktig hvem det er, men du må kunne snakke åpent med vedkommende. Det er også viktig å sette av tid nok til å kunne blir frisk. Om du trapper ned raskt vil det gå raskere over, men du vil måtte regne med å bli temmelig dårlig. Dersom du har kontakt med noen som kan komme hjem til deg, kan det sikert være en hjelp. Og det kan hende du kan få til en ordning med polikliniske samtaler på feks. A-senteret.
Vi vil råde deg til å kontakte Prolar for tips og veiledning (vi vet du ikke er i LAR, men det trolig folk der som kan gi deg gode råd).
Til sist: Hold ut abstinenser i noen uker, det blir bedre!