Mine rusproblemer

Hei! Jeg er ei jente på 23, jeg har en samboer og vi har vært sammen i 4 år nå. Jeg har hatt et rusproblem i nesten 10 år nå. Jeg har alltid vært åpen for han hvordan jeg har hatt det og mitt tidligere rus liv og har idag styrt unna ulovlige midler, men det er mest fordi jeg ikke lengere har tilgang. Mitt problem her er at jeg har økt alkoholforbruket betraktelig. Jeg vet at han er klar over det, og jeg har aldri skjult det, selv om jeg heller ikke nevner for han alle gangene jeg drikker. Han sier han synes jeg drikker mye og at det er ikke nødvendig å søle i seg all alkoholen på en kveld. Her igjen så skjuler jeg ikke at jeg heller vil drikke alt på en kveld, enn å små drikke iløpet av helgen. Jeg kjenner ingen lyst eller nødvendighet i hverdagen, men blir det kjøpt inn så klarer jeg ikke å la være. Dette gjelder også de få unntakene hvor jeg får tak i rusmidler som er ulovlige, og hver gang så er jeg åpen og forteller han om det. Han mener jeg trenger hjelp, men det blir aldri noe mer enn praten om det. Jeg klarer ikke å fikse dette alene, så hva kan jeg gjøre for at han skal skjønne at jeg trenger hans hjelp og initiativ? Jeg elsker denne gutten og vi har hus og alt sammen, jeg vil ikke miste han!

Kvinne, 23 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Det kan hende du blir nødt til å være enda mer tydelig med samboeren din. Du burde kanskje si til ham at du trenger hans hjelp og dere bør samarbeide for å finne ut hva som er best for deg, for ham og for forholdet deres. Det er viktig at dere er konkrete på hva du trenger for å få til en endring. Hvis du synes du trenger hjelp av en rusbehandler, kan du be samboeren din gå sammen med deg til legen og be om henvisning til en ruspoliklinikk.
Og det er veldig viktig å tenke gjennom hva du ønsker å få til. Skal du slutte å drikke? Drikke en gang i uka? To ganger? Hvor mye skal du drikke de gangene du ev. drikker? Fem enheter? Ti?
Du kan også prøve å endre deg på egen hånd. Ved hjelp av programmer på nett og bøker med veiledning til å slutte eller moderere seg. Slike tilbud kan dere se på sammen. Prøv f.eks. easychange eller boken Alkohol og livsstil – Strategier for moderasjon.