Min venn planlegger å røyke heroin en gang i blant

Jeg har en venn som har vært nykter i 12 år.
Hun har hatt ett veldig vaskelig år, og nå planlegger å røyke heroin en gang i blandt?
Hvordan kan jeg hjelpe henne og hva er konsikvensene med å røyke det?

Kvinne, 33 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Dersom din venn har vært bruker (misbruker) av heroin tidligere er det ikke en god idé å røyke heroin en gang i blant. Det er svært lite sannsynlig at det blir en gang i blant. Sjansen for at hun begynner å misbruke det igjen er stor. Det vil føre til at hun igjen vil ende i avhengighet og få problemer med å slutte igjen.
Du burde oppfordre henne til å ikke gjøre dette. Det er selvsagt hennes eget valg, men du foreslå rusfrie aktiviteter sammen med henne og anbefale henne snakke med noen dersom hun har det problemer med å holde seg rusfri. Hun kan begynne med å kontakte oss, det er anonymt og uforpliktende, og koster lite (mye mindre enn heroin).