min venn ble tatt med ca. 15 gram hasj, mobil, vekt og småbager.

jeg lurer på hva som vil skje med min venn etter at han har blitt tatt med ca, 15 gram hasj, mobil, vekt og småbager. politiet tror at min venn har selget hasj, men min venn sier at det er til egenbruk. min venn er 17 år og familien er kontaktet, familien til vennen min er varslet og de venter på at vennen min skal bli innkalt til avhør. mobilen til vennen min er beslaglagt og han vet ikke hva politiet kan finne på den. hva slags straff kan vennen min få, og når tror dere vennen min blir innkalt til avhør? vennen min ble pågrepet for et par dager siden.

Kvinne, 17 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig å forutsi nøyaktig hva som kommer til å skje – det blir opp til politiet å vurdere. Bl.a. kommer dette an på om de kan beviselig straffe ham for salg, og ikke kun bruk/besittelse. Så det kommer an på hva som kommer frem i avhøret, og hva de finner på mobilen hans.
Den juridiske grensen mellom besittelse til eget forbruk eller videresalg går ved nettopp 15 gram, så vi er usikre på hvilken vei politiet vil falle der. Salg har strengere strafferammer enn bruk/besittelse. Begge deler straffes vanligvis med forelegg (bot + anmerkning på rulleblad), noen ganger fengselsstraff. Men salg (som straffes etter Straffeloven § 231) har vanligvis høyere bøter eller lengre soningstid enn bruk/besittelse (som straffes etter Legemiddelloven § 31).
Men – ettersom han er under 18 år, er det også en mulighet for at politiet vil foreslå alternativer til normal straffereaksjon. Det kan f.eks. hende at han for tilbud om ruskontrakt – noe som innebærer at han må gjennomføre en fastsatt periode med regelmessige urinprøver. Om han fullfører perioden uten positive prøvesvar, vil han unngå straffereaksjon. Et annet alternativ er ungdomsstraff, men dette er vanligvis forbeholdt de mest alvorlige straffesakene.