Min kone drikker

Jeg begynner å bli fryktelig fortvilet. Min kone drikker stadig mer, virker som hun ikke takler stresset i hverdagen lenger og må ha alkohol for å roe ned. Siste uke har hun drukket hver kveld, jeg virkelig gruer meg til uker med fridager. I dag lørdag dro jeg og gutten vår på handletur. Jeg hadde dårlig magefølelse før vi dro og gjemte to flasker vin. Hun fant dem, og var pærings når gutten vår seinere viste fram noen saker han hadde kjøpt. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre, kan jeg f eks snakke med hennes fastlege? Hun engster seg for mye og er relativt ofte til legen, så kanskje jeg kunne fått legen til å snakke med henne?

Mann, 50 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Du kan absolutt nevne dette for hennes fastlege. Legen vil kunne ta det opp med henne og tilby henne veiledning og hjelp. Legen kan ikke tvinge/pålegge henne å slutte eller begrense seg. De eneste som egentlig kan tre inn og pålegge henne noe, er barnevernet. De kan du også snakke med – det kan være nyttig å si fra om dette til kona di først. Hun bør få en mulighet til å endre seg, men også beskjed om at dersom hun ikke gjør det, vil du bli nødt til å snakke med noen om det (f.eks. barnevernet).
Vurder også kontakt med:
A-larm for pårørende i Agder.
Se også denne oversikten over tilbud til pårørende.
Tilbud til pårørende gjennom AA i Kristiansand.
Familievernkontor.