Mikromol og promille

Hei!
Kort oppsummert: ruspåvirket kjøring. Fikk brev om at jeg hadde 0,0197 mikromol med Alprazolam i blodet, og 407 mikromol med gammahydroksyburat (GHB). Hvor mye tilsvarer disse tallene i promille, både individuelt og til sammen? Og hvordan omregnes slikt til promille, og finnes det noe kalkulator jeg kan gå og se selv?

Kvinne, 21 år fra Hordaland
RUStelefonen svarer:
Alprazolam:
Straffbarhetsgrense (µM fullblod) = 0,010
Straffeutmålingsgrense svarende til 0,5 promille (µM fullblod) = 0,020
Straffeutmålingsgrense svarende til 1,2 promille (µM fullblod) = 0,050
Ut fra dette ligger du rett under tilsvarende 0,5 promille.
GHB:
Straffbarhetsgrense (µM fullblod) = 100
Straffeutmålingsgrense svarende til 0,5 promille (µM fullblod) = 300
Straffeutmålingsgrense svarende til 1,2 promille (µM fullblod) = 1200
Ut fra dette ligger du over tilsvarende 0,5 promille.
Du kan jo regne ut selv hva dette blir tilsammen. Såvidt vi kan forstå vil det tilsvare omtrent 1,0 i promille.
Du kan lese mer om omregning og se tabeller på Lovdata.