Metamina på urinprøve?

Hei eg tok 2 2mg Metamin , i går , og var hos lege i dag, , eg tar normalt ikke disse, men det ble nå slik, ved urintest rekner eg med at disse slår ut, men kan legen i såfall se at det er veldig liten mengde ? , eller kan han likvel tro at eg er hard barket stoff misbruker ?

Mann, 49 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Dersom du tok en urinprøve som leter etter rusmidler, er det en god sjanse for at den slår ut, ja. Virkestoffet i Metamina er deksamfetamin, noe som vil slå ut som amfetamin på en prøve. Hvorvidt legen kan si noe om mengden, kommer an på hva slags prøve som ble tatt. Noen typer prøver kan si noe om mengden, mens andre kun vil vise positivt eller negativt. Så det blir vanskelig å svare deg på dessverre. Men hva vi kan si, er at selv om det er snakk om kun en liten mengde, er det en reell sjanse for at dette slår ut på prøven dersom du tok Metamina dagen før. Hvorvidt legen i så fall vil tro at du er en «hardbarket stoffmisbruker» er nok tvilsomt, men han vil sannsynligvis spørre deg ut om dette prøvesvaret.