Medisinering av ADHD piller

Hei,
Jeg har nylig startet på ADHD medisiner etter en lang prosess med en rekke spørsmål samt. en urinprøve for narkotika som var negativ.
Det hender jeg røyker cannabis i sosial sammenheng noen få ganger, og jeg er livredd for å bli tatt ut til en tilfeldig prøve.
Mitt spørsmål er:
Har psykologen/sykehuset rett til å ta en sporadisk urinprøve juridisk messig?
Føler at dette ville vært noe krenkende mot privatlivet.
Håper på positiv tilbakemelding.
På forhånd, takk!

Mann, 30 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
På generelt grunnlag er det retningslinjer for når tester skal brukes. Det skal være etter samtykke fra deg som pasient, eller det skal inngå i en individuell plan for oppfølging av din ADHD-behandling. Du skal ha beskjed om det dersom det er bestemt at du skal levere prøver regelmessig eller sporadisk. Retningslinjene for ADHD-behandling/oppfølging finner du her. Se også avsnittet om  Rusmiddelmisbruk og ADHD/ Hyperkinetisk forstyrrelse.
Slik vi har forstått det, blir du testet i en utredningsfase for å å unngå at ev. bruk av andre lege- eller rusmidler skal gi et feilaktig bilde av din tilstand.
Vi vil anbefale deg å snakke med enten ADHD Norge eller Helsedirektoratet. Etter det vi erfarer (fra andre brukere) vil du bli bedt om å levere urinprøver (screening) dersom det er mistanke om rus(mis)bruk.