Marhiuana overdose dødsfall

Har noen i tidenes historie omkommet av og røyke eller spise cannabis og da spør jeg kunn om cannabis/marhiuana og ikke generelt narkotika ? Jeg har ikke noen plass funnet dokumentasjon eller reelle forskingsartikler som kan bevise overdose som har ledet til dødsfall. Om ikke det er registrert noen dødsfall så er vell marhiuana helt trygt og inta om man ser bort fra di psykiske negative effektene som psykoser og angst som rammer under 2,86 % av di som har brukt cannabis produkter mer en 5 ganger? Takk for ærlig svar hilsen blidfis fra Sørlandet 🙂

Mann, 27 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Nei, vi kjenner ikke til tilfeller av dødsfall som følge av bruk av naturlig cannabis. Derimot finnes det flere registrerte dødsfall som følge av bruk av syntetisk cannabis, som noen ganger selges som om det var naturlig cannabis.
Betyr dette at man trygt kan bruke det? Tja. Både og. Selv om det ikke er noen risiko for å dø, er det jo noen som vil oppleve cannabisrusen som ganske ubehagelig. Ja, det er et klart mindretall som risikerer f.eks. psykose, men angst og paranoia er mye mer utbredt. Dette er jo ikke i seg selv farlig, men det kan likevel oppleves som ganske ubehagelig.
På den andre siden har du jo alle de som opplever cannabisrusen som svært behagelig, hvorpå noen følgelig begynner å bruke store mengder av det – og noen av disse vil kunne oppleve problemer på sikt, f.eks. i forbindelse med jobb/skole, sosiale relasjoner og lignende. Igjen er det snakk om et mindretall, men det er jo fremdeles en risiko tilstede. Søvnvansker, svekket konsentrasjonsevne og svekket hukommelseevne er tross alt vanlige bivirkninger av et høyt cannabisforbruk, og er ting som kan påvirke livet negativt.
I tillegg er det selvfølgelig også en risiko for å bli tatt for bruk/besittelse, som kan gi konsekvenser i form av straffereaksjoner.
Det er ingen tvil om at cannabis er blant de mildere rusmidlene som finnes der ute, men all rusbruk må gjøres med forsiktighet, da det alltid vil finnes en viss risiko, selv når det gjelder de mildere stoffene. Du kan lese mer på våre faktasider om cannabis.