Mannen min drikker, hva slags hjelp finnes?

Har en mann som ofte drikker for å føle seg bedre. Han har vært i bilulykke for ca 16 år siden men det påvirker mye og ikke har han fått noe spesiel behandling heller, men når han drikker så har han blitt verre en tidligere og det går utover heile fam spesielt meg kona hans. Hva slags hjelp er det å få i en slik situasjon

Mann, 36 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Du skriver at mannen din blir verre når han drikker, men hva er det som blir verre? Er det skader han har fra bilulykken som blir verre? Fysiske og/eller psyksike plager? Eller er det familesituasjonen du tenker på?
Det er litt vanskelig for oss å gi deg et veldig konkret svar når vi ikke vet mer om situasjonen men vi kan komme med forslag til steder du/dere kan henvende dere for hjelp:
• Lege kan henvise til behandling for alkoholmisbruk dersom dette er noe mannen din er motivert for. Lege kan også følge opp senskader fra bilulykken eller henvise til spesialister om det er behov for det.
• Familevernkontor tilbyr familieterapi til familier og par som har problemer og ønsker hjelp.
• Veiledningssenteret for pårørende tilbyr samtaler, støtte og veiledning til pårørende av rusmisbrukere. Tilbudet er gratis og du trenger ikke henvisning.
Hvis du lurer på noe mer er du velkommen til å kontakte oss igjen!