Litt for mye paracet

Hei!
Dersom man kommer til legen og oppgir å ha tatt litt for mye paracet de siste 2-3 dagene (feks 10-15 tabl om dagen), vil man da alltid bli innlagt? Blir man hentet i ambulanse, eller får man kjøre inn selv evt?
Jeg skjønner at det haster dersom man har tatt en stor engangsdose, men hvorfor må man evt til sykehus etter noen dager? Såvidt jeg har skjønt, hjelper motgiften bare den første tiden. Så hvis man ikke går til legen før det har gått en stund, hva gjør de da?
Jeg har ikke tatt noe selv, men har ei venninne som bruker mye paracet – og skjønner ikke helt det jeg leser på nettet om det…
Takk for svar!

Kvinne, 38 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Hva som skjer når vennen din kommer i kontakt med helsevesenet kommer an på hva slags fysisk og psykisk tilstand hun er i. Kort sagt- det kommer an på hva slags hjelp hun trenger. Trenger hun ambulanse får hun det, men er hun frisk nok kan hun dra ned selv.
Farlige overdoser kan skje ved enkeltinntak, men også etter gjentatte inntak. Ved gjentatte inntak øker risikoen for alvorlige skader. Det er riktig at hun trenger motgift så raskt som mulig, men det betyr ikke at det ikke er nødvendig å sjekke seg selv om det har gått litt tid. I følge FHI kan legen i følge først etter 3-4 døgn vite den maksimale leverpåvirkningen. I ytterste konsekvens kan dette være dødelig.
Vi vil derfor sterkt anbefale venninnen din å kontakte legevakta. Du/dere kan også be om veiledning på Giftinformasjonen 22 59 13 00 for å få hjelp og råd ved akutte forgiftninger og forgiftningsfare (døgnåpen telefon).