Kokain og MDMA på fest

Hei, jeg er en gutt på 19 år som sliter litt, jeg er ikke avhengig av kokain, men greier ikke lenger å dra på en fest uten å ta enten kokain eller mdma. Jeg har prøvd flere ganger, det er ikke fordi kompisene mine tar det eller noe sånt, men jeg syntes rett og slett det blir litt for kjedelig uten.
Jeg har også bygd meg opp litt narkogjeld, og sliter veldig med å betale den. Har dere noen tips som kan hjelpe meg med begge deler?
Takk på forhånd 🙂

Mann, 19 år fra Vestfold
RUStelefonen svarer:
Det siste kan vi ikke hjelpe deg med. Men ut fra det du forteller kan vi gi deg noen tips som kanskje kan hjelpe deg å spare penger til å bli kvitt gjelda di.
Det du forteller om, er et ganske vanlig problem. Når promillen stiger, blir fristelsen større og større og evnen til å motstå mindre og mindre. Da ender det med at du tar/kjøper/skaffer noe som kan toppe alkoholrusen.
Dersom du ikke er sammen med folk som bruker noe, er det bra. Det vil gjøre det lettere for deg å unngå kokain/MDMA. Du burde vurdere å slette all kontakt med de som omsetter stoff. Slett numre og si ev. fra til dem at de ikke skal kontakte deg. I verste fall, hvis du opplever det som umulig å skaffe/ta noe når du har drukket, er det selve drikkingen du må gjøre noe med. Enten drikke mindre, slutte å drikke (for en periode), slutte å gå på fester, eller bare drikke/feste i situasjoner der du er 100% sikker på at det ikke er tilgang på kokain eller MDMA.
For hver gang du dropper en fest, sparer du penger. Og jo sjeldnere du fester, jo mindre penger bruker du. De pengene kan du spare og betale din gjeld med. Kanskje du kan skaffe deg en jobb i helgene. Da tjener du penger og det blir lettere å ikke dra på fest, hvis du må være i form til å jobbe lørdager og søndager.