Kokain og angst

Jeg tok kokain for første gang i mitt liv natt til søndag og det ble kanskje litt for mye. Folk som var til stedet sier jeg skreik hjelp meg , at jeg sa hjerte mitt holder på å hoppe ut av kroppen min og at jeg trodde jeg skulle dø noe jeg selv trodde at jeg skulle de 1-2 t det varte. Det har gå noen dager nå og jeg har angst og følger meg ikke helt normal. Hva skal jeg gjøre og kommer jeg til å være sånn her lenge?

Mann, 22 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Det virker som om du hadde en veldig ugrei opplevelse under kokain rusen. Det er ikke uvanlig å få slike reaksjoner og særlig hvis du har tatt «litt for mye» eller «mye for mye». Reaksjonen din ble kanskje litt voldsom fordi kokain gir pulsøkning og hjertet slår mye raskere. Noen av bivirkningen ved bruk kan være angst og panikk. Så kanskje kombinasjonen av disse faktorene gjorde at du opplevde at du var i livsfare. Å være nedstemt, ha litt angst og føle seg annerledes noen dager etter er heller ikke uvanlig. Det du kan gjøre er å ta det med ro, ta vare på deg selv og i løpet av en dag eller to til er du nok som før.
Føler du fortsatt på ubehag etter en ukes tid bør du vurdere å ta kontakt med lege eller helsestasjon for ungdom for en sjekk.
Du kan lese mer om Kokain på vår hjemmeside.