Kan rosa piller fra USA være narkotika?

Hei, vi har en søster som har fått tilsendt 2 bokser med tabletter fra USA. De er ovale og rosa med nummeret 135 på den ene siden og en P inni et triangel på den andre siden. Det ser ut som det kan være Diphenhydramine (https://www.drugs.com/imprints/ap-135-10241.html?fbclid=IwAR2-FhmgotboDam_GU9CcxuZcAXez4r-4N9M147lxi99Zek6Lr1xw4uGmTc). Vi synes allikevel at det er rart at hun har bestilt dem helt i fra USA når hun kan få dem på resept her i Norge. Hun har litt problemer med å få sove, men tar melatonin i mot dette og allergi har hun ikke. Vi vet at hun nå helt nylig har sagt til en venninne at hun har tatt Ecstasy, så kan det hende at disse pillene er Ecstasy kamuflert som Diphenhydramine? Delte en tablett og den hadde et hvitt stoff inni. Skal det være sånn? Siste spørsmål er om det er mulig å få testet disse tablettene opp mot kjente narkotiske stoffer? Hvor kan det i tilfelle gjøres?

Mann, 31 år fra Vest-Agder
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig å si med sikkerhet hva dette kan være, men basert på deres beskrivelse virker det mest sannsynlig at dette er diphenhydramin. Tar vi utgangspunkt i at det er diphenhydramin er dette et legemiddel som ikke har markedstillatelse i Norge. Det betyr at du ikke kan få det på resept uten at legen søker om godkjenningsfritak og får det godkjent. Det kan være straffbart å privatimportere dette legemiddelet.
Det er ikke uvanlig å bruke allergimedisiner som sovemedikament. Så det er ikke umulig at hun har hatt dette formålet for øye.
Ecstasy (og andre illegalt produserte tabletter) kan i prinsippet se ut akkurat som produsenten vil. Det er altså ikke umulig at det er ecstasy. Om det er sannsynlig kan vi vanskelig svare på.
Det er mulig å teste mange stoffer med såkalte «test-kits». Disse kan bestilles lovlig på nettet. Eventuelt kan du ta tablettene med til apoteket å spørre om de kan bekrefte at det er diphenhydramin.