Kan 20 åringer feste hele natten kun på alkohol

min datter 21 år er student i oslo og det er mye festing der de ute hele natten på utesteder nachspiel osv det virker som om hun ofte sover over andre steder enn på hybelen. bør jeg mistenke narkotika bruk? eller kun alkohol? uansett rart å feste så lenge av gangen. enkelte ggr under langfrihelger har jeg inntrykk av at det går to dager i strekk med festing. Hun kan sove hele dagen. Det virker som hun mestrer ukedagene med jobb og studier foreløpig.

Kvinne, 53 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Det er umulig for oss å bekrefte eller avkrefte at din datter bruker andre rusmidler enn alkohol. Men du spør oss om 20-åringer kan feste hele natten på kun alkohol og svaret på det er ja, det kan de.
Utestedene i Oslo har åpent til 03.30, og dersom hun drar på nachspiel etter dette kan dette fort bli «festing hele natten». Hverken det å feste hele natten, eller det å feste to dager på rad er helt uvanlig – selv om det ikke er å anbefale.
For å få mer klarhet i situasjonen vil vi oppfordre deg til å snakke med datteren din om din bekymring. Er du usikker på hvordan du kan snakke om dette temaet kan du ta en titt på siden vår «Bekymret for noen?».