Hei, helt fra jeg var liten har foreldrene mine hatt et ganske stort alkoholproblem. De drikker seg overstadige hver gang de har muligheten (når det ikke er jobb dagen etterpå) og de drikker også når de har jobb dagen etter, men ikke like mye. Jeg har derfor blitt veldig usikker rundt veldig fulle mennesker, og spesielt de jeg bryr meg om. Så nå som jeg har flytter hjemmefra og funnet en perfekt kjæreste, så har jeg oppdaget at da han drikker, drikker han også alt for mye, og han spyr hver gang. Han er 26. Han drikker ikke ofte, men da vi er på fest sammen, skjer dette hver gang. Det gjør meg veldig trist og lei meg. Kan jeg si til han at jeg ikke ønsker ar alkohol skal være en del av vårt forhold? at han kan drikke som han vil, så lenge det ikke inkluderer meg?
Mvh jente 20.

Kvinne, 20 år fra Akershus
RUStelefonen svarer:
Det er veldig viktig at du sier fra om dette så raskt som mulig. Og slik du tenker om det, er nok fornuftig. Han må selv ta stilling til hvor mye han skal drikke, men når dere er sammen, bør han vise hensyn (og enten drikke lite eller ikke noe). Dette kan du ta opp med ham ut fra hvordan du opplever det, din historikk med foreldre, og ut fra hva som er best for forholdet deres.
Få en god samtale med samboeren din om moderasjon. Kan han gå med på å drikke mindre? Hvor mye og hvor ofte skal være greit? Hvor mange fester skal han gå på? Vær konkret. Det er også viktig at du snakker med ham om dine egne grenser. Du kan ikke fortelle ham hvordan han skal leve livet sitt, men du kan fortelle ham hvor dine grenser går og hva du synes er for mye.