Hvorfor er det så tabu og uinformativt angående folk som røyker seg en rev?

Heisann. Jeg er en mann som har opp igjennom slitt med mye depresjon, angst, ensomhet selvom jeg har vært svært aktiv i sosiale sammenhenger. Jeg jobber hver dag, og før så festet jeg veldig hardt med alkohol for å få tankene over på noe annet i helgene – ofte førte det bare til mer elendighet og slikt.
Nå røyker jeg en joint en fredagskveld istedenfor å helle nedpå vodka og alkohol, og jeg er til sinns mye mer en rolig person nå, jeg sliter ikke så mye med angst som jeg gjorde og depresjonen blir veldig dempet, spesielt i helgene hvor jeg følte meg mye alene og det var den verste tiden av uka.
Hvorfor er det så tabu å snakke om, og så mange som ikke er riktig opplyst? Selvfølgelig, jeg er ikke for at folk skal røyke dette for å bli høye hver dag, samme som man ikke skal drikke seg full hver dag. Jeg har et respektabelt forhold til det, da jeg ikke røyker i ukedagene eller dager jeg har planer. Men for mange så ville de sett på meg som et tapt prosjekt og at jeg kommer til å gå ut på hardere stoffer, selvom alkohol i seg selv er rusen som får flest til å prøve andre ting.
Jeg bruker det kun som medisin, ikke for å nødvendigvis bli høy, jeg røyker meg ikke skyhøy heller, men for å klarne litt på tankene og en ellers vanskelig periode av livet til å være lysere.
Har fått resept på anti-depressiva, men etter en stund følte jeg det var så falskt, jeg er ikke kjent med stoffene som er i tablettene og ville ha en litt mer naturlig medisin.

Mann, 27 år fra Aust-Agder
RUStelefonen svarer:
Det er vanskelig for oss å si hvorfor du opplever at cannabis er tabu å snakke om, og at mange vet lite om det. Vårt inntrykk er at det snakkes mer om cannabis nå enn tidligere, men det trenger jo ikke nødvendigvis å stemme for de menneskene du snakker med.
Det kan være mange grunner til at du opplever at folk rundt deg er negative til din cannabisbruk. Kanskje har de selv dårlige erfaringer? Kanskje de kjenner noen med dårlige erfaringer? Kanskje de tenker at det er galt fordi cannabis er ulovlig i Norge? Eller kanskje de blir bekymret for deg?
Husk at selv om du opplever at cannabis fungerer godt for deg i din situasjon, er det andre det ikke fungerer for i det hele tatt.
Du spør også hvorfor så mange «ikke er riktig opplyst». Det kan være mange grunner til det også, men kanskje de rett og slett ikke er interesserte nok til å ville sette seg inn i det? Det kommer også an på hva du legger i det å være riktig opplyst.
Ønsker du noen du kan diskutere cannabis med som deler din interessse finnes det flere slike fora. Et eksempel er Normal Norge.