Hvordan hjelpe noen som er alkoholiker?

Min far har i alle år drukket mye alkohol, hver eneste helg og fridag har han vært sterkt beruset, noe som absolutt var belastende og skremmende for oss som barn, det har påvirket oss på mange måter, men det er en annen historie.
Han har jobbet fullt, frem til han ble pensjonert for noen år siden. Det var på dette tidspunktet det eskalerte, og alkohol blir drukket daglig.
Ingen av oss «barna» bor hjemme lenger, men det går hardt utover mor, som fremdeles er i full jobb. Det går også utover oss barna og venner av familien. Han oppfører seg rart og ubehagelig når han blir full. Han ringer og sender meldinger konstant.
Mye av det han sier og gjør, indikerer på at han ikke har det bra med seg selv, og vi tror nok at han sliter med psyken, er kronisk negativ og irritabel, negativt stemningsleie, kritiserer alt og alle, hater det meste. Alt dette snur når han drikker, da elsker han alt og alle.
Han er i en benektelse, ingenting er galt med det han gjør, men feilen er hos alle andre. Han blir forbannet ved konfrontasjoner, da får vi mye dritt og kritikk mot oss.
Vi er litt der at vi ikke vet hva neste steg blir, mor vurderer å kaste han ut, hun klarer ikke mer snart. Han har masse tilleggssykdommer, høyt blodtrykk og kolesterol blant annet, ekstremt høy hvilepuls. Legen vet ikke at han drikker i disse mengdene, men har gitt klar beskjed om at han kommer til å dø snart, om han ikke endrer livsstil.
Han røyker også, men er sprek ellers. Har hunder, så går tur med de på dagen.
Nesten daglig er han så beruset at han skader seg, han faller om og kollapser på gulvet, slått hull i hodet flere ganger. Han tar seg litt sammen på dagtid, men med en gang ettermiddagen kommer, begynner han, det starter med vin, så blir det brennevin, store mengder.
Vi har mistet pappa helt, og det er sårt og leit, han skal snart bli bestefar, og vi vil så gjerne hjelpe han vi barna, mor også selvfølgelig, men hun klarer ikke mer! Vi trenger råd, hvem kan hjelpe oss? Hva skal vi si, hva skal vi gjøre?
Vi har snakket med han om dette så utrolig mange ganger, mor vurderer å ringe politiet snart.
Håper på noe gode råd!

Kvinne, 30 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det aller viktigste for dere nå er kanskje å sette grenser for ham og å bli enige om hvor de grensene skal gå. Grenser kan være alt fra å la være å svare/legge på om han ringer i fylla, nekte ham å se barnebarn med mindre han er edru (når de kommer), la være å invitere ham til ting som innebærer alkohol, ikke drikke sammen med ham, ta en prat med/informere legen hans om situasjonen osv osv.
Dere andre i familien som er berørt av hans drikking, bør sette dere ned sammen med noen som kan gi dere veiledning på hvordan dere skal forholde dere. Det gjelder både dere barna og hans kone. Dere kan samle familien og kontakte Veiledningssenteret for pårørende (Oslo/Øst-Norge) for samtaler med dem (tilbudet er gratis og dere trenger ingen henvisning).
Det er ofte familien ender med å bruke enormt med tid og energi på å prøve å få en person til å slutte eller innse at han trenger hjelp. Det er veldig utmattende og slitsomt – og har i de fleste tilfeller ingen effekt. Dersom han skal gjøre noe med sitt problem, er det han selv som må innse det.
Dersom dere skal ringe noen, er det nok mer hensikt å ringe hans lege og informere eller ringe 113 og be dem hente ham dersom det går over styr. Helsevesenet har i et hvert fall mulighet til å tilby ham hjelp.