Hvordan finne ut om noen er ruset
Hei sann,
Finnes det noen tester/måter man kan finne ut om en person har tatt narkotiske stoffer, og hvordan utfører man dette?=)

Mann, 23 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Det finnes flere måter å prøve og finne ut om noen er rusa. Det mest naturlige å starte med er gjerne å snakke med vedkommende det gjelder. Ofte vil det også være mulig å se på personen om vedkommende er ruset. Oversikt over forskjellige tegn du kan se etter finner du på våre faktasider om rusmidler.
Det finnes også tester for å sjekke om en person har brukt rusmidler. Det kan testes for i blod, spytt, urin eller hårprøver.
Ønsker du å ta en slik test i egen regi er nok det enkleste å kjøpe en hurtigtest(urin) på apoteket. Alternativet er å ta en prøve hos lege. Husk imidlertid at dette er noe den du vil teste selv bestemmer om vedkommende vil være med på( med mindre det har blitt vedtatt av en annen instans at vedkommende må ta rustester).
Du kan lese mer om dette i artikkelen vår Narkotikatesting og urinprøver, hva, hvorfor og hvordan?