Hvor ofte er for ofte å røyke hasj?

Hei,
Jeg har vært sammen med kjæresten min i syv mnd, men vi har kjent hverandre i nesten tre år. Vi er begge i midten av 20-årene, han fra en mindre by og jeg fra en storby.
Problemet mitt er hans bruk av hasj; i perioden 18-22 år (antar jeg) bodde han for seg selv og røyket mye med vennene sine, slik jeg har hørt, hver dag og mye. Til slutt fikk han seg kjæreste (som han ikke er sammen med nå), flyttet og røyket mindre enn før, men likevel regelmessig.
UKE 1 røyket han: Fredag/lørdag/søndag med venner, fordi det er «det de gjør når de er sammen, og så ser de på en film og koser seg». Med andre ord tre dager på rad.
UKE 2 røyket han på tirsdag, etter at jeg allerede hadde fortalt ham at jeg synes han hadde røyket for mye på få dager. Det var et spørsmål om han skulle sove hos meg eller seg selv på ettermiddagen (vi bor ikke sammen), jeg fortalte ham at han ikke trengte å komme til meg med mindre han var edru. Dette snakket vi om i person.
Senere på kvelden spurte jeg ham hvor han skulle sove, men da fikk jeg bare «vi får se, blunkefjes», og jeg antok derfor at han skulle komme til meg, men svarte «hemmelighetsfullt». Klokken 00 sendte jeg ham en nattamelding fordi jeg ikke hadde hørt noe fra ham, da fikk jeg som svar at han hadde røyket litt, og hadde tenkt seg hjem for å kunne lese til skole dagen etter.
Reaksjonen min var å bli kvalm, tørr i munnen, skuffet, sint og ikke minst fryktelig lei meg. Fra mitt syn valgte han heller å røyke med kompisene enn å sove og være med meg. Han innså kjapt at det kanskje var et dumt valg og unnskyldte seg. Hele tirsdag kveld og onsdag brukte jeg mest tid på å gråte og tenke over hva jeg egentlig følte, vi hadde tekstet meg hverandre hele dagen, og til slutt kom han til meg. Da var jeg så utslitt at jeg ikke klarte annet enn å gråte, men vi klarte til slutt å snakke oss halvveis gjennom det og han gikk til seg selv.
Jeg sov hos ham fra tors-fre, vi diskuterte at han ikke trenger å slutte å røyke fullstendig – men jeg liker ikke at han røyker så ofte som han hadde gjort (fire ganger på fem dager). På fredag (uke 2) drar han til kompisen OG RØYKER IGJEN. Han hadde også fått tilbudet om å røyke på onsdagen, men da takket han nei for å «make up» med meg først. Jeg hadde fått en dårlig følelse, så jeg sendte ham en melding og spurte om han hadde røyket. Igjen beklager han seg, men trodde det var «ok fordi det var fredag og han hadde jobbet så bra med skole den dagen».
Altså, er det bare jeg som ikke vet nok om hasj og bruken? Jeg skrev til ham at hvis jeg hadde drukket alkohol fem ganger på åtte dager ville jeg blitt kalt alkoholiker, men han svarte med å si at mengden hasj han røykte tilsvarte en pils, noe som er mer vanlig(?) å ta en fredagskveld.
Spørsmålet mitt er vel, hvor ofte er for ofte? Og hvordan doseres hasj? Jeg er selv typen som drikker i helger, eller hvis det er noe som skjer – er student, så det er lettere å drikke i ukedager også. Har prøvd hasj, både før kjæresten min og jeg ble sammen, og med ham, så har ikke egentlig ikke noe i mot det. Kjenner nå likevel at vi kanskje ikke har samme syn på akkurat dette. Hjelp!

Kvinne, 26 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Vi forstår godt at dette er en frustrerende situasjon for deg å stå i. For å begynne med spørsmålet ditt, så finnes det dessverre ingen klare tall på hvor mye/ofte som er «greit» å røyke. Folk er forskjellige, og påvirkes ulikt av hasj. I tillegg kan også styrkegraden på hasj være ganske varierende. Noen kan røyke store mengder uten nevneverdige problemer, mens andre kan oppleve ulike typer problemer selv ved et mer moderat forbruk. Så, hvor ofte som er for ofte, kommer først og fremst an på hvordan han faktisk påvirkes av sin hasjbruk – om han opplever konsekvenser, bivirkninger, problemer og lignende – samt hvordan forholdet deres påvirkes av hasjbruken.
Dermed blir spørsmålet heller: hvor mye er det greit for deg at han røyker? Dette spørsmålet har mye større praktisk betydning enn noen objektive tall på hvor mye som er greit eller for mye. Her er det kun du selv som kjenner din grense, men dette er viktig at dere snakker konkret om sammen, slik at dere er enige i hva begge kan leve med. Du kan jo ikke bestemme hvor mye han skal røyke, men du kan være tydelig på hva som er og ikke er akseptabelt for deg i et forhold – noe han kan velge å enten respektere eller ignorere. Det er f.eks. helt naturlig at du reagerer på at han heller prioriterer å røyke med venner enn å være sammen med deg, og dette er noe av det dere må snakke ordentlig om. Dere må bli enige om hvordan dere vil ha det i forholdet, og hva du evt. vil gjøre dersom han ikke respekterer de behovene du har for å trives i forholdet. Og da er det også viktig å få fram at han heller må være ærlig om de tingene du helst ikke vil høre, fremfor å gå bak ryggen din.
Du spør også om hvordan man doserer hasj, og der er det også flere muligheter. Røyker han det f.eks. i joint, eller i bong? Er det snakk om lav, normal eller høy styrkegrad (THC-innhold)? Generelt regnes en standard brukerdose som ca. 0,2-0,3 gram hasj (som blandes med tobakk og røykes), men avvik fra dette kan forekomme f.eks. hvis man er vant til å røyke ofte (hvor man også gjerne bruker større doser), eller ut ifra styrkegraden på hasjen og lignende. Du kan lese mer på våre faktasider om cannabis. Du er også velkommen til å kontakte oss på chat eller telefon i åpningstidene, dersom du ønsker å snakke nærmere om dette.