Hvor mye skal til før jeg begynner å bli full

Jeg tenkte å drikke smirnoff 21, utblandet med 1:3 redbull, hvor mye smirnoff må jeg drikke for å bli pavirka og hvor mye skal til før jeg begynne rå bli full?

Kvinne, 15 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Vi kan nok ikke gi deg en konkret oppskrift på hvor mye du må drikke for å bli full, da dette vil variere mye fra person til person. Hva vi derimot kan si er at du bør unngå drikke med en høy volumprosent alkohol, som f.eks. sprit/vodka. Hvis du først skal drikke alkohol er det altså viktig at du er forsiktig, og heller prøver deg fram med svakere drikke (som f.eks. øl/cider/rusbrus). Det er også lurt å drikke så langsomt som mulig for på den måten kjenne virkningen av alkoholen. Det tar opptil 15-20 minutter fra du drikker til du merker virkningen av den. Når du er såpass ung som du er og ikke er vant til å drikke alkohol, kan det være at du tåler veldig lite.
Det er en grunn til at det er satt en 18 års grense for salg og servering av alkohol. Unge mennesker blir oftere utsatt for ulykker i beruset tilstand, de er også mer utsatt for å skade seg selv og andre. Kroppen og hjernen er under utvikling, den kan forstyrres ved bruk av alkohol, og unge blir lettere avhengig av alkohol. Så det er mange grunner til å være forsiktig med alkohol i din alder og tenke nøye over hvorfor du vil drikke.