Hva om han faller tilbake i gamle vaner

Jeg begynte for snart 3 mnd siden å date en eksnarkoman I behandling, jeg visste han var i behandling da vi møttes men ante ikke hvor heavy han hadde vært på rus. Fra dag 1 klikket vi så sykt bra, vi ble sittende i bilen å snakke i 7 timer den første dagen, vi snakker om alt og ikke noe, og det samme skjedde dagen etter også.. Vi har en skikkelig god connection og det har gjort at begge har blitt fort veldig glad i hverandre og vi føler mye for hverandre. MEN, jo mer jeg bryr meg og jo mer seriøst dette blir, jo mer bekymrer jeg meg for at han skal ruse seg igjen.. Han har ruset seg av og på i 10 år på diverse narkotika av sterk sort… Han gikk fra behandling og skulle starte med neste trinn hvor han får leilighet og skulle få jobb (mens han fortsatt er på møter og bor på et hjelpested) men første kvelden der, i egen leilighet sprakk han på GHB og amfetamin.. Han ble *tatt* for det og ble satt i vindfang og flyttet til et nytt sted, hvor behandling fortsetter ( dette er noe han vil ) men nå bekymrer jeg meg enda mer.. for FØR han sprakk var jeg så sikker på at han aldri kom til å ruse seg igjen for han sa det aldri skulle skje, han var så bestemt.. Han ville virkelig… Mens nå etter han sprakk har han hatt litt dårlige dager og er mer instilt på at han kan sprekke, han kan havne ute på kjøret igjen når han er ferdig i behandling.. Og det skremmer meg så mye, jeg kjører hode mitt hver eneste dag, jeg er utslitt…. Jeg vil virkelig se for meg et liv med han, jeg vil ikke gi han opp bare fordi *det kan skje* men det er så vanskelig og det er så tungt for jeg er sååååå redd!! Jeg vet at om han havne ute på kjøret kommer jeg til å havne så langt nede, jeg er en omsorgsperson jeg vet med meg selv at jeg hadde ikke klart å gå fra han om det skjedde.. enda han sier at om det skjer MÅ JEG GÅ FRA HAN og ikke se tilbake… Som nykter er han verdens beste person, han er god tvers i gjennom og han bryr seg så mye om meg.. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.. det gjør så vondt, jeg blir gal av bekymring og jeg vil så gjerne bare vite at dette skal gå bra….

Kvinne, 22 år fra Oppland
RUStelefonen svarer:
Dette er ingen enkel situasjon og det er forståelig at du er bekymret. Det er nok dessverre helt umulig for  deg å vite om dette  går bra eller ikke. Dersom kjæresten din for alvor skal slutte å ruse seg, må dette være noe han selv er villig og motivert til. Derfor bør en samtale med han handle konkret om dette; hva er det han faktisk vil , og hvordan skal han evt. realisere denne viljen. Vi anbefaler at du leser vår guide til bekymringssamtaler . Det er veldig viktig at du tar på alvor at det ikke bare er han som har et problem. Du har også et problem, som må stå i et forhold preget av usikkerhet. Dette er noe du kan ta med deg inn i en samtale med ham. Du bestemmer altså ikke hva han skal gjøre med livet sitt, men du bestemmer over hva du selv ønsker å leve med og ikke. Dersom han ved et ultimatum gir rusen prioritet foran deg, er dette noe dere begge må ta konsekvensene av. Dersom han derimot sier at han ønsker å gjøre noe med sin rusbruk, er det viktig å oppklare om dette er noe han oppriktig mener, eller om det kun er tomme løfter for å blidgjøre deg der og da. Du bør også ha i bakhodet at selv etter en eventuell vellykket rehabilitering, vil det alltid være en viss risiko for tilbakefall i fremtiden. Bekymringer for at denne karusellen begynner på nytt , er kanskje noe du evt. må ta med deg videre, dersom du velger å gi forholdet et forsøk. Dette gjør kanskje ikke valget enklere for deg, men slik er nå engang realiteten. Det viktigste er uansett at du må ta vare på ditt eget beste, og at du ikke går på kompromiss med de tingene som er viktig for deg i et forhold.
Det er med andre ord mange ting du bør tenke over og ta stilling til når det gjelder dette. Ta gjerne kontakt med oss på telefon 91508588 eller chat for en grundigere samtale om situasjonen.