Hjelp – Eksen min røyker grønt

X’en min røyker grønt. Jeg er sykt redd. Han er avhengig , men vist jeg sier det til foreldrene hans så sier han at han skal gjøre noe kjempe slemt. Skal jeg si det eller ikke?

Kvinne, 13 år fra Østfold
RUStelefonen svarer:
Det høres ikke bra ut. At han røyker grønt er hans eget valg og hans eget ansvar, men at han truer deg med å gjøre noe kjempeslemt dersom du forteller noe, er ikke greit. Vi kan dessverre ikke si om du skal fortelle dette til foreldrene hans eller ikke, men vi håper i hvert fall at du tar total avstand fra ham i nær fremtid – det høres ikke ut som en god person for deg å ha i livet ditt.
For din egen del anbefaler vi at du snakker med noen om bekymringene du har, og hvordan du har det – f.eks. med helsesykepleier på skolen, eller en helsestasjon for ungdom. Det kan være vanskelig å bære på en bekymring alene, og da er det fint å kunne støtte seg på noen.