Hasjbruk i kollektiv og på fest

Hei! Jeg bor for tiden i et kollektiv hvor 2 av 7 røyker hasj. De gjør det ikke hver dag, men det skjer relativt ofte. Jeg har et dilemma da de er veldig greie personer, men jeg er 100% i mot ulovlig dop 🙁 Er dette noe jeg bør gi beskjed til huseier om? Jeg føler at hasj har blitt så vanlig at folk bare blir irritert på meg hvis jeg nevner at jeg er i mot det :/ Jeg hadde forsåvidt også en fest forrige helg der jeg inviterte en del folk fra klassen, og 8 av 10 røykte hasj på den festen :/ De fikk selvfølgelig ikke røyke inne… men de satt og rullet og ordnet i stand røyken sin inne på bordet… Jeg blir ganske deppa når folk driver på sånt rundt meg… men jeg vet ikke hva jeg skal gjøre 🙁 🙁

Kvinne, 29 år fra Oslo
RUStelefonen svarer:
Viser til chat.
Snakk med de andre i kollektivet som ikke bruker cannabis. Be om et husmøte med alle sammen og bli enige om klare regler for alle som bor der. Dersom noen ikke ønsker å forholde seg til reglene (feks. gå alltid ut og røyk) kan dere si fra til dem at dere blir nødt til å informere huseier.
Det aller viktigste er at du tar ansvar for din egen situasjon. Du kan ikke klandres, skades eller straffes for andres bruk av cannabis.
Folk har ulike måter å leve livene sine på. Hvis du er motstander av cannabis er det flott, fortsett med det. Men hvis dine samboere ikke er det, og de fortsetter som de gjør, er det vanskelig å tvinge dem til å skifte mening. Da kan det hende det er bedre å finne andre samboere.