Hei, jeg og mine medruss var på et lokalt arrangement natt til 17. mai. En av vennene mine ble utover kvelden mer og mer full, noe som er naturlig ved inntak av alkohol. H*n drakk en cider, en flaske vin og spiste en vodka-is. Senere på kvelden ble h*n mer borte, og det var vanskeligere å få kontakt med h*n. Det virket som om kroppen var bevistløs, men h*n svarte på spørsmål som «hva heter mamma?». Etter en stund ble det vanskeligere å holde kontakt, og vi måtte riste litt i personen og klappe på kinnet. Det er et lite punkt i løpet av kvelden vi ikke var med vennen, men h*n var med andre medruss. Spørsmålet er om h*n kan ha blitt dopet ned, eller om det bare ble for mye alkohol for vennen min. (Det skal sies at h*n tåler ikke veldig mye). Jeg har aldri opplevd dette med meg selv, eller andre før og vet ikke hva som er vanlig med alkohol kontra andre rusmiddler. Foreldrene til vennen tror det er dop i bildet, noe som gjør at jeg har veldig dårlig samvittighet da jeg ikke drakk denne kvelden, og føler jeg har et ansvar for det som har skjedd. (Foreldrene har ikke sagt at jeg har skyld, de er takknemlige for at vi tok vare på barnet deres).

Kvinne, 19 år fra Akershus


RUStelefonen svarer:

Det høres ut som en ubehagelig opplevelse for dere begge. Du spør om vennen din kan ha blitt dopet ned, eller om h*n simpelthen drakk for mye alkohol. I prinsippet er begge deler mulig, men i de fleste tilfeller er det nok slik at alkoholen alene er årsaken til denne typen opplevelser. Hvor mye alkohol man tåler vil kunne variere ganske mye fra dag til dag, og det er mange faktorer som avgjør hvor påvirket man blir – f.eks. dagsform, tidligere matinntak, drikketempo, alkoholstyrke og lignende. Når h*n i tillegg ikke tåler så mye alkohol, øker jo også sjansen for at slike ting skjer.

Men, i noen tilfeller hender det jo at man får i seg stoffer uten å være klar over det – enten ved et uhell, eller fordi noen har hatt det i drikken eller lignende. Den eneste måten å vite det sikkert på, er dersom vennen din oppsøker helsepersonell og tar en urinprøve for å lete etter eventuelle stoffer. Men, dette bør helst gjøres så fort som mulig etter et eventuelt inntak, fordi mange stoffer har ganske kort påvisningstid i urin. Ettersom det allerede har gått flere dager er det tvilsomt at det fortsatt er mulig å finne spor, men dersom noe lignende skulle skje i fremtiden, er det greit å huske på at det kan være en god ting å gjøre.

For øvrig synes vi ikke at du skal ha dårlig samvittighet i det hele tatt. Du er ikke ansvarlig for det som skjedde, og det virker jo som om du tok godt vare på vennen din etter forholdene å dømme. Det har du all grunn til å være stolt av, og vi forstår godt at foreldrene til vennen din er takknemlige for den innsatsen du gjorde.