Få tak i Antabus

Hei, jeg er blitt avholds, men synest det er vanskeligt med sosiale samlinger med alkohol, da sannsynligheten for å sprekke er størst. Jeg lurer på å få tak i antabus, regner med å få det via legen. Men eg er redd for at det blir mye om og men. Synest egentlig det er ganske pinligt, og har ikke behov for mer hjelp enn tablettene. Kan journalen min skape problemer for meg i fremtiden? Dette vil være første gang jeg er i kontakt med helsevesenet angående dette.

Mann, 27 år fra Rogaland
RUStelefonen svarer:
Din legejournal skal være strengt beskyttet mot innsyn fra alle uten ditt samtykke. Det vil derfor være vanskelig for noen å kunne bruke det som står der mot deg i fremtiden.
En situasjon som kan oppstå er at du skal tegne livsforsikring og gir forsikringsselskapet innsyn. Behandling med Antabus kan muligens få konsekvenser for prisen på livsforsikring. Utover det kjenner ikke vi til situasjoner der det skal være nødvendig for noen å be om innsyn i din legejournal, i tilfeller der det er nødvendig for deg å bekrefte din helsetilstand bør det være tilstrekkelig med en attest fra lege.
Når det gjelder utfordringen med å la være å drikke i sosiale sammenhenger er dette et nokså kjent problem. Vi har laget en artikkel om hvordan motstå drikkepress, kanskje finner du noen tips det som kan være nyttige for deg.
MERK: Dersom du sier til legen din at «jeg har et ganske stort alkoholproblem og trenger Antabus for å være edru», risikerer du at legen melder deg til fylkeslegen og de tar førerkortet ditt (på grunn  av helsekrav til førerkort). Si heller til legen at «jeg er noen ganger utsatt for stort drikkepress og synes det er ubehagelig. Jeg har derfor vurdert å ta en Antabus i blant for å slippe å kjenne så mye på presset. Hva tenker du om det?»