Elvanse – normal dosering

hei!hva er normal dosering per dag på elvanse?hva er maks legene kan skrive ut.jeg får nå 130mg per dag spredt utover.jeg kjenner såvidt virkning lell om jeg får så høy dose,finns det noen preperater som varer lengre?1 stk 50mg vare kunn 1 time ca så blir jeg urolig igjen på grunn av ADHD.kan legene skrive ut attentin til voksne eller dexedrine?eller er det mulig med ritalin 10mg imellom når virkningen avtar?
mvh meg 🙂

Mann, 35 år fra Trøndelag
RUStelefonen svarer:
Startdosen er 30 mg 1 gang daglig om morgenen for alle pasienter. Dosen kan økes med 20 mg ca. 1 gang i uken. Gis i laveste effektive dose. Maks. anbefalt dose er 70 mg/døgn. Du får allerede en god del mer enn dette.
Preparater som varer lengre er ev. depotmedisiner. Dette er noe du bør snakke med foreskrivende lege om. Legene kan skrive ut mye rart, men de gjør det ut fra en klinisk vurdering av det medisinske behovet. Det er vanskelig for oss å ta stilling til dette, du må spørre dem som skriver det ut og behandler din ADHD. Du kan også snakke med ADHD Norge om ulike typer medisinering.